Kişisel Ağaç Dikme Hedefim: 1000 Tane Fidan Dikmek İstiyorum

 Birkaç yıldır ağaç dikmeye yönelik içimde inanılmaz bir arzu var, ve bol bol gördüğüm her yere, imkan bulduğum her alana fidan dikmek istiyorum. Dünyaya olan bir borcummuş gibi, sanki bunu yapmalıymışım gibi hissediyorum. Son iki yıldır özellikle dikmeye başladığım fidanlarla birlikte bu hedefimi daha da somutlaştırmaya ve inanmaya başladım. Amacım 1000 adet fidan dikmek, bu dünyaya en azından "şu kadar ağaç diktim" diyebilmek istiyorum. Bunları dikerken ve planlarkende çok fazla acele etmiyorum, şimdiye kadar 25'e yakın fidan diktim ve bu hedefimin çok çok altında. Giresun'da, Mersin'de ve hatta İstanbul'da diktiğim fidanlar oldu. Kendi fidanlarımı da yetiştiriyorum, hazır fidan da alıyorum. Örneğin en son Giresun Paşakonağı Yaylasında uygun gördüğüm ve fidan dikim sahası ilan edilmiş bir alana ellerimle ceviz ağacı diktim. Toprağı kazmak, fidana dokunmak, alanını belirlemek ve can suyu verdikten sonra onu yaşama kök salması için doğada yalnız bırakmak inanılmaz bir duygu. En güzeli de diktiğiniz bir fidanın büyüdüğünü, meyve verdiğini ve kuşların dallarına konup dinlendiğini görmek. Gölgesinde serin serin oturabilmek. Bu o kadar muhteşem bir duygu ki...

Dünyamız küresel iklim krizi nedeniyle fokur fokur kaynarken ve çeşitli artan doğa olayları ve felaketlerle boğuşurken, hava kalitemiz, yaşam kalitemiz, suyumuz azalırken, sıcaklıklar, nesli tükenen hayvanlar, ormansızlaşma, çevre kirliliği, ısınan okyanuslar ve zarar gören bitki örtüleri. Tüm bunları düşündüğümüzde hepimizin gönüllü birer fidan ekici (tree planter) olması, bu konuda seferberlik ilan etmemiz gerekmez mi? Daha az çöp üreterek, daha az tüketerek, hayvansal tüketimi azaltarak ve ormansızlaşmayı engelleyerek, tam tersine sularımızı koruyup, bol bol ağaç dikerek, ormanla, tabiatla iç içe hayata dönmemiz gerekmez mi?

Ben bir süredir evde meyve çekirdeklerini çöpe atmamaya karar verdim ve çekirdeklerden fidan yetiştirmeyi deniyorum. Örneğin limon çekirdeğinden limon fidanı ve dolayısıyla limon ağacı üretmek çok kolay. Benzer şekilde diğer meyve çekirdenlerinden de fidan üretimi yapılabiliyor. Daha önce avokado çekirdeğinden de fidan üretmeyi başarmıştım. Aslında yediğimiz ve çöpe attığımız her meyve çekirdeği potansiyel birer ağaç, ancak onu çöpe attığımızda bunun gerçekleşmesi pek mümkün olmuyor. Çekirdeğe uygun ortam, sulama, toprak ve yetiştirme yöntemiyle fidana dönüştürüp biraz büyütmek ve sonra da toprakla buluşturmamız çok daha güzeli. Hem böylece kendi ellerimizle bu sürece, kötü giden bir dünyaya faydalı müdahalede bulunmuş oluyoruz. En azından "fidan diktim, fidan dikiyorum. Dünya için bir şey yaptım" diyebiliyoruz.

Meyve çekirdeklerinden bol bol fidanlar üretmeliyiz, bu çok kolay ve maliyetsiz. Fidanların bir kısmı meyve verirken bazıları aşı gereksinimi duyabiliyor, ancak yine de meyve vermese bile bir ağaç diktiğiniz için çevreye, doğaya faydalı bir iş gerçekleştirmiş oluyorsunuz.

Ben bireysel hedefim olan 1000 fidan dikme projemi önümüzdeki yıllarda fırsat oldukça hızlandırıp tamamlamaya veya hedefime yaklaşmaya çalışacağım. Belki bu sayınında üzerine çıkıp ilerlemeye devam ederim belli mi olur? 

Daha yaşanabilir bir dünya için hep birlikte küçükte olsa bir adım atmalı ve çözümün bir parçası olmalıyız. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Yaşadım Demek İçin Ne Yapmalı? - Büşra Sanay | Kitap Yorumu | Kitapta Derinleşmek

Fareler ve İnsanlar Üzerine